Frågor och svar

NEOSTRATA FAQ

Kan jag använda produkter med syror varje dag?
Alla Neostratas produkter är utvecklade för att förbättra huden och göra den mer motståndskraftig. Neostratas produkter med syror som är avsedda till daglig användning är anpassade för just detta. Vid regelbunden användning av produkter med AHA rekommenderas dock att man får personligt anpassade råd för bäst resultat. Höga koncentrationer och överdriven användning av AHA kan irritera huden. Många av Neostratas produkter innehåller PHA, en typ av fruktsyror som stärker hudbarriären och inte orsakar någon sensitivitet och som med fördel används varje dag. En del Neostrata produkter är inte baserade på syror. Ta hjälp av en hudexpert för att få den optimala kombinationen till just din hud.

Jag är extremt känslig och reagerar lätt, är NEOSTRATA verkligen någonting för mig?
Neostrata erbjuder alternativ för alla hudtyper, även den mest känsliga huden. Produkterna i RESTORE-serien med PHA är återuppbyggande och barriärstärkande och är därför idealiska för en känslig hud. Produkter med mer aktiva ingredienser som t ex AHA och retinol, rekommenderas främst till tålig/van hud. Även en något känslig hud kan tillvänja en mer aktiv hudvårdsrutin genom att försiktigt introducera och trappa upp användandet av mer aktiva ingredienser. Konsultera gärna en hudexpert för rätt råd till just din hud och behov.

Kan jag använda NEOSTRATA produkter på sommaren?
Ja, det går bra. För att förebygga solskador rekommenderas alltid att man använder SPF dagligen och undviker överdriven solexponering. Detta är särskilt viktigt om man använder produkter med aktiva ingredienser som AHA och retinol. Alla Neostratas dagprodukter innehåller SPF och vid behov kan man gärna addera extra solskydd över sin vanliga dagkräm. Vi rekommenderar att man undviker solexponering under några dagar och upp till en vecka efter en AHA- eller retinolbehandling på klinik.

Kan jag använda NEOSTRATA när jag är gravid?
Ja, man kan dock tänka på att man kan bli något känsligare i huden under framförallt en graviditet, och man kan även lättare få pigmentfläckar. Detta gör att man kan behöva ändra lite i sitt hemma- och behandlingsprogram under en graviditet, t ex undvika alltför aktiva ämnen och vara noga med SPF. Produkter och behandlingar med salicylsyra samt A-vitamin/retinol rekommenderas inte under graviditet.

Min kräm ”rullar”, varför?
En del krämer kan tyvärr smula sig eller ”rulla” på en del hudtyper vid eller efter applicering. Det kan bero på för generös applicering, solfilter eller den fuktbevarande ”film” som vissa sammansättningar har och det är högst individuellt. Vårt bästa råd är att ta en mindre mängd produkt och klappa in den i huden istället för att gnugga/massera. Ibland kan ett serum under krämen hjälpa.

Är NEOSTRATAs produkter testade på djur?
Djurförsök på kosmetika/hudvård och ingredienser i kosmetika/hudvård är helt förbjudet i EU sedan 2013. Neostrata har emellertid aldrig utfört djurförsök eller genomfört tester på djur. Alla produkttester är utförda på frivilliga människor eller med hjälp av hudceller in vitro (i provrör). NeoStrata Company, Inc. använder bara ingredienser från företag som efterlever lagen.


Behandlingar och salonger

Var kan jag köpa NEOSTRATAs produkter?
NEOSTRATA originalprodukter säljs endast på neostrata.se, hos hudläkare, plastikkirurger, laserkliniker samt utvald e-handel. Hos en utbildad NEOSTRATA klink analyseras din hud och du får hjälp att hitta ett skräddarsytt hudvårdsprogram, bestående av produkter och för bäst resultat även professionella behandlingar. Här hittar du din närmaste klinik.

Varför bör jag också få behandling på klinik?
Regelbunden behandling på klinik ger din hud en mer intensiv effekt än vad som kan uppnås med endast hudvårdsprodukter. Produkter till hemmavård är en förlängning av behandlingen på klinik och hjälper till att underhålla huden mellan behandlingarna. Med en professionell Neostrata behandling fås en avancerad ”förnyelse” av huden med antingen AHA- eller retinol-peeling.

Jag ska göra en laserbehandling på klinik, kan jag fortsätta med mina NEOSTRATA produkter?
Vi rekommenderar RESTORE-serien med PHA som efterbehandling efter estetiska behandlingar, som t ex laser och kemisk peeling. RESTORE-serien består av milda barriärstärkande produkter som även passar den mest känsliga huden. För råd om exakt eftervård efter din laserbehandling, och när du kan återgå till din vanliga rutin, rekommenderar vi att du vänder dig till din behandlare, då det kan variera beroende på typ av laser och hur huden påverkas.


Returer

Hur reklamerar jag en vara?
Reklamation av felaktig produkt skall göras så snart fel på produkten upptäcks och den kan betraktas som felaktig eller icke funktionsduglig för avsett ändamål. Eventuellt fel på en vara ska anmälas till kundtjänst snarast eller så snart felet borde ha upptäckts, detta inom skälig tid. Läs mer om reklamationer i våra köpvillkor.


Order

Hur avbeställer jag en order?
Om du vill radera/ändra en genomförd beställning måste du snarast kontakta kundtjänst, telefon 040 - 30 31 32 (öppettider vardagar kl 8.30 - 17.00).

Frakt

Hur spårar jag mitt paket?
I de fall där vi skickar din beställning i ett paket till postombud skickas en separat e-post från Postnord med kollinummer och spårningsinformation. Går försändelsen som ett varubrev spåras inte paketet på samma sätt utan registreras först när det kommit till brevlådan eller ditt postombud. Då får man i regel ett SMS från Postnord eller en avi i brevlådan.